Årets intensivaste ansökningsperiod är här!

Den här tiden på året är kanske den då jag har som allra mest att göra. Av någon outgrundlig anledning har nästan alla stora finansiärer inom forsknings- och kultursektorn bestämt sig för att utlysa sina projektanslag mellan januari och mars. Hittills i år har jag skickat iväg sju olika ansökningar och fler är på gång.

Igår var deadline för ansökningar till ”Samlingarna och forskningen”, som utlysts av Vitterhetsakademien och Riksbankens Jubileumsfond. Syftet med utlysningen var att tillgängliggöra kulturarvsinstitutionernas samlingar för forsknings och utbildning, genom framför allt digitalisering och ny digital teknik.

Kalmar läns museum är inblandade i två större ansökningar, varav en tillsammans med Linnéuniversitetet som jag koordinerat. Alla som någon gång skrivit en stor projektansökan vet hur mycket jobb det är och hur lång tid det tar, och den här gången var det verkligen på håret att vi hann klart. Med tio minuter kvar till att ansökningssystemet stängde tryckte vi på sändknappen. Puh!

Alla som söker projekt vet också hur små chanserna är att lyckas. Ofta ligger beviljandegraden på 10-20% (och ibland ännu lägre). Det kan därför ibland vara svårt att motivera varför man ska lägga ned mycket tid på en ansökan när utfallet är så osäkert. Att skriva ansökningar är dessutom en konst. Det gäller att förstå precis vad anslagsgivarna är ute efter, att vara tillräckligt tydlig och konkret med vad som ska göras och hur, att kunna motivera sin budget och att visa på vilka (gärna mätbara) resultat som kommer att uppnås. Det är alltså inte lite som krävs.

Inom universitetsvärlden, som likt kultursektorn är beroende av externa anslag, har man börjat förstå att det krävs kunskap och färdighet för att skriva en bra ansökan. Därför hålls kurser och seminarier där experter ger de verktyg som behövs och forskarna kan presentera sina projektidéer eller ansökningsskisser för diskussion och feedback. Säkert har varenda högskola och universitet en avdelning som sysslar med forskningsstöd. Något sådant kanske även skulle behövas inom kultursektorn?

Hur gör ni när ni skriver ansökningar? Vart brukar ni vända er? Vilken typ av stöd önskar ni fanns att tillgå?