Association of Critical Heritage Studies Conference 2016 i Montreal

I dag flyger jag till Montreal för att delta i Association of Critical Heritage Studies internationella konferens. ACHS bildades 2010 i samverkan mellan forskare från Sverige, Australien och UK. Syftet med organisationen är att problematisera kulturarvsbegreppet och att utveckla teorierna och praktikerna kring kulturarv och kulturarvsarbete. Organisationens första konferens anordnades 2012 i Göteborg. Sedan dess hålls konferensen vartannat år i olika delar av världen. Platsen för 2016 års konferens är alltså Montreal, och som värdar står Université du Québec à Montréal, Concordia University och the Center for Oral History and Digital Storytelling.

Temat i år är "What does heritage change?" (”Le patrimoine, ça change quoi?”) och fokus ligger på hur kulturarv förändras och förändrar individer, grupper, samhällen, politik och praktiker samt föreställningar om i dag och det förflutna såväl som framtiden. Vi kommer att bjudas på ett fullspäckat program med keynote speakers, paneler, presentationer, rundturer, utflykter och sociala och kulturella events. Hela programmet hittar ni här. Jag ser otroligt mycket fram emot detta och tycker att det ska bli väldigt intressant och spännande att ta del av kulturarvsforskning från hela världen. På tisdag ska jag dessutom själv hålla i en presentation, jag hoppas att det går bra och att folk kommer och lyssnar...