Den här sidan använder kakor för statistikinsamling. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användandet av kakor.

Bridging Ages expertseminarium i Sydafrika, dag 2

Onsdagen blev inte lika intensiv som gårdagen, men minst lika givande. Vi var inbjudna till svenska ambassadörens residens, där vi hade en workshop kring hur tidsresemetodiken har utvecklats och kan utvecklas vidare. De frågor som ställdes var: Vad vill Bridging Ages uppnå och vad kan vi bidra med i samhällsutvecklingen? Vilka samhälleliga utmaningar står vi inför just nu och hur kan vi använda tidsresemetodik för att möta dessa utmaningar? Hur kan vi utveckla och förtydliga tidsresemetodiken för att den ska bli ännu mer inkluderande och underlätta lärande? Det flera av oss lyfte fram var att tidsresor är en processinriktad metod, som handlar om så mycket mer än själva rollspelet. Lika viktigt är förarbetet, utbildningen av de som ska leda tidsresan, forskningen kring platser och berättelser, samverkan mellan olika parter, samt dokumentationen och utvärderingen av aktiviteterna. Det finns sedan tidigare handböcker i tidsresemetodik, men dessa behöver uppdateras och revideras. Med stöd i de diskussioner som fördes under workshoppen kan nu detta arbete påbörjas, vilket ska bli intressant att följa.

Kategorier:

Sydafrika
 
Bridging Ages
 
tidsresor
 
pedagogik
 

    Kommentera