Bridging Ages expertseminarium i Sydafrika, dag 1

Igår anlände jag och tre av mina kollegor från Kalmar läns museum till Pretoria för att delta i ett expertseminarium kring tidsresemetodik anordnat av Bridging Ages International. Under några intensiva dagar kommer delegater från flera länder (Sverige, Finland, Sydafrika, Kenya, Uganda, Italien och Estland) att diskutera hur vi kan fortsätta utveckla tidsresemetodiken och vår organisation. Veckan innehåller workshops, studiebesök och givetvis en tidsresa. Idag besökte vi Freedom Park, som är en minnesplats för de som dött under krig och apartheid i Sydafrika. Freedom Park ligger högt beläget på ett berg med utsikt över Pretoria och inrymmer flera utställningshallar och monument.

Vi inledde dagen med att göra en tidsresa till massakern i Mamelodi (ett township utanför Pretoria) år 1985, då 31 människor dödades av apartheidregimen under en fredlig protestmarsch. Tidsresan bestod av kreativt skapande och vi sjöng kampsånger, skrev tal och tillverkade plakat till marschen.

Medverkade gjorde förutom Bridging Ages delegater även representanter från Freedom Park och det sydafrikanska kulturdepartmenetet samt elever från en high school i Mamelodi. Vi avslutade tidsresan med en stund i Isivivane, en plats i parken avsedd för meditation och hågkomst.

Därefter bjöds vi på lunch, då jag fick möjlighet att fråga eleverna vad de tyckte om tidsresan. Det var tydligt att de hade blivit både berörda och upprörda av upplevelsen.

Vi fick en gugidad tur i //hapo, den utställning som utforskar Afrikas historia – ur ett afrikanskt perspektiv. En mäktig och väldigt vacker utställning. Vi fick också ta en promenad genom S'khumbuto längs med den 697 meter långa Wall of Names, med namnen på de som spelat en framträdande roll i frihetskampen.

Bussen körde oss sedan till Ditsong National Museum of Cultural History, där vi fick en guidad tur i utställningarna och därefter bjöds på en god trerätters middag. Mätta och belåtna och fulla av intryck från dagen åkte vi sedan tillbaka till vårt guesthouse. En otroligt spännande och inspirerande dag!

Bridging Ages

tidsresor