Bridging Ages konferens i Dundalk, Irland

Just nu befinner jag mig i Dundalk i Irland för Bridging Ages årliga internationella konferens. Tyvärr inte lika många deltagare som förra året i Kenya, men ändå en engagerad samling människor som rest hit från bl.a. Norden, Baltikum, Tyskland, Storbritannien, Italien, Sydafrika, Kenya och USA. På bilden ovan lämnar f.d. ordföranden Ebbe Westergren över till den nya ordföranden Annina Ylikoski. De höll sedan ett gemensamt anförande om vilken roll kulturarv i allmänhet och tidsresemetodiken i synnerhet kan spela i demokratiska processer och hållbar utveckling.

Temat för årets konferens är ”A place, A Border – Different Stories” och arrangörer är Dundalk County Museum och Diversity Challenges. Det är ett passande tema för platsen, som i decennier präglats av den våldsamma Nordirlandkonflikten. Denna konflikt har diskuterats ingående under de senaste dagarna, men som utomstående är det ändå svårt att verkligen förstå de inblandades drivkrafter och all den olycka och död som dessa skapade. Kultur och religion är några av orsakerna, men även ekonomi och en orättvis politik. Även om ett fredsavtal har slutits är konflikten inte helt över och det är tydligt att den fortfarande är ett öppet sår i samhället.

Något vi diskuterat under konferensen är hur vi som kulturarvsorganisationer kan utveckla metoder och arbeta för fred och försoning. Vi har även fått ta del av flera goda exempel, inte minst olika former av ”storytelling”, då människor får dela med sig av sina personliga berättelser och minnen. Dessa kan sedan bilda underlag till filmer, böcker, utställningar, appar, onlinematerial, guidade turer i kulturmiljön och mycket mer. Väldigt intressant och inspirerande!

Bridging Ages

tidsresor