Bridging Ages, konferens i Kalmar, dag 1

I ett sensommarvarmt Kalmar hölls Bridging Ages största konferens någonsin med 240 delegater från 20 olika länder i Europa, Amerika, Afrika och Asien. Sydafrikas biträdande kulturminister Ms Rejoice Mabudafhasi öppnade konferensen.

Sveriges kulturminister Alice Bah Kuhnke invigningstalade om vikten av att förstå det förflutna för att kunna skapa en bra framtid. Hennes tal finns att lyssna på här: http://conference.bridgingages.com/

Kören från Högalids folkhögskola utanför Kalmar sjöng under invigningen.

Kalmar läns museum och Freedom Park (som ligger under kulturdepartementet) i Sydafrika undertecknade ett avtal om en gemensam treårsplan för "social sammanhållning och samhällsbyggande med hjälp av tidsresemetodiken".

Under kvällen hölls en invigningsmiddag i Kalmarsalen. Här ser vi personal från Kalmar läns museum som klätt upp sig i kläder från museets stora kostymateljé. Konferensdeltagarna fick sedan gissa vilka tidsepoker som fanns representerade på scenen.

Bridging Ages

konferens