Bridging Ages, konferens i Kalmar, dag 4

Den sista dagen anordnades en bussutflykt till Öland med Ann-Charlotte Magnusson från Ölands museum som guide. Bland annat besökte vi Ölands museum i Himmelsberga, vilket är en väl bevarad traditionell öländsk radby.

En av de bevarade gårdarna som utgör museet.

På Himmelsberga bodde även en väldigt söt get. Vi fick dock berättat för oss att den egentligen inte hör hemma på ett kulturhistoriskt museum på Öland då det under lång tid var förbjudet att ha getter här. Huruvida geten själv vet att den väcker frågor om kulturarv och autencitet är svårt att avgöra.

Vi besökte också Eketorp. Den enda av Ölands nitton fornborgar som totalundersökts och rekonstruerats så som den kan tänkas ha sett ut.

Inne i borgen blev vi guidade av borgchefen Gabriella Johansson. Hus har byggts upp både från järnålder och från medeltid, två av de tre perioder då borgen varit i bruk.

Denna utflykt var ett väldigt trevligt sätt att avsluta en intensiv och spännande konferensvecka på. Det har varit otroligt intressant att höra hur det arbetas med tidsresemetodik och kulturarv internationellt. Vi kan lära oss mycket av varandra och genom våra kulturarv.

Bridging Ages

konferens