Konferens om historiska platser och kulturmiljöer

Statens fastighetsverk anordnar konferensen The European Forum for Historic Sites (EFHS) på Kalmar slott i dagarna tre och jag fick möjligheten att vara med under den första dagen. EFHS ska fungera som en mötesplats för alla som arbetar med bevarande och tillgängliggörande av historiska platser och kulturmiljöer. Syftet med årets konferens var att diskutera de utmaningar som kulturmiljövårdssektorn står inför, främst ekonomiska sådana i takt med att behoven ökar samtidigt som resurserna i många länder minskar.

Dagen inleddes med ett anförande av Piotr Cywinski, chef för Auschwitz-Birkenau State Museum. Han pratade om autenticitetsproblematiken när det gäller Auschwitz och koncentrationsläger i allmänhet. Hur och varför bevarar ett museum dessa platser och hur ska resurserna användas? Vilka risker finns med att försöka bevara autenticiteten? Vad förväntar sig besökarna? Vilka berättelser finns kring dessa platser och hur ska de lyftas fram?

Jag lyssnade även till Annika Hermansson, chef för Cultural Heritage without Borders (CHWB), som berättade hur de arbetar för att restaurera kulturarv och historiska byggnader i krigshärjade områden som ett sätt att återupprätta befolkningens kulturella identitet och platskänsla, vilket i sin tur stärker demokrati och fred. Hon tog upp frågan om finansiering för dylika projekt. Tidigare har CHWB fått stöd från SIDA, men nu försöker de hitta andra finansieringskällor. Ett dilemma som de flesta projektbaserade organisationer inom kulturarvssektorn säkerligen känner igen.

Violet Dalton höll ett intressant föredrag om volontärverksamhet vid skotska museer. Hur kan museer arbeta med volontärer och därmed stärka sin verksamhet, såväl innehållsmässigt som ekonomiskt? Hon avslöjade hemligheten bakom att så många skottar vill volontärarbeta vid museer, volontärernas drivkrafter och vad museerna kan erbjuda dem. I Sverige är inte alls volontärarbete vid kulturarvsinstitutioner lika vanligt, trots att vi har en lång tradition av ideellt arbete och föreningsverksamhet. Kan vi lära oss av det skotska exemplet?

Jag önskar att jag hade kunnat stanna hela konferensen, det var ett mycket intressant och inspirerande program. Tur nog filmades några av föreläsningarna och de finns tillgängliga här.