Konferens om pedagogik vid museer

Föreningen för pedagogisk utveckling i svenska museer (FUISM) är en ideell förening för alla som är intresserade av lärande vid museer. Under två dagar anordnar FUISM en höstkonferens i Göteborg på temat ”Vision och vardag”. Den första dagen var vi på Göteborgs stadsmuseum, som i år tilldelats titeln Årets museum. Dagen bestod främst av att olika pedagogiska projekt vid stadsmuseet eller i Göteborgsregionen presenterades. Flera av dem rörde samverkan med andra delar av samhället.

Projektledaren Maria Forneheim berättade om sina erfarenheter av ”Rom san – är du rom?”, den hyllade utställning som Göteborgs stadsmuseum samproducerade med romer, som blev Årets utställning och som starkt bidrog till utmärkelsen Årets museum.

Christian Penalva från samma museum berättade om ett projekt i vilket de ville skapa en mobil mötesplats för att nå ut till nya besökare. I samverkan med stadsdelsförvaltningar, skolor, näringsliv och ideella föreningar byggde de upp ett ambulerande minimuseum i tre stadsdelar där de genomförde ett intensivt program under en månads tid. Mycket inspirerande att lyssna till!

Arkitektkonsulenten Lars Jonsson vid enheten för barnkultur, Göteborgs stad, berättade om hur barn och ungas kreativitet kan tas till vara vid utvecklingen av staden. I projektet ”Vision Älvstaden” har skolelever spelat en aktiv roll i visionsarbetet genom att diskutera hållbarhet och tillverka modeller. Titta på filmen om projektet här!

Med finansiering från bland annat Kulturbryggan genomförde Annica Carlsson Bergdahl och Jerker Andersson från Rot produktion projektet ”Hembygd – någonstans i Sverige”. Projektet har tilldelats utmärkelsen Årets pedagogiska projekt av FUISM. Fokus i projektet är unga som berättar om sin hembygd och syftet är att problematisera våra föreställningar kring exempelvis hem, tillhörighet och svenskhet, men även landsbygd, stad, utflyttning och avfolkning. Projektet sätter fingret på många viktiga frågor, inte minst hur kulturarv kan användas för att skapa engagemang bland unga och som en drivkraft i i regional utveckling, något som verkligen tål att diskuteras vidare.

pedagogik