5 miljoner till Kalmar läns museum och Sandby borg!

Idag fick vi anledning att korka upp champagnen! Riksbankens Jubileumsfond har beviljat oss 5,1 miljoner kronor för ett treårigt projekt kring fornborgen Sandby borg på östra Öland. Projektet är ett samarbete mellan Museiarkeologi Syd vid Kalmar läns museum, Linnéuniversitetet och Stockholms universitet. Medverkande forskare är Helena Victor (projektledare), Ludvig Papmehl-Dufay, Gunilla Eriksson, Anna Kjellström, Bodil Petersson och jag, Carolina Jonsson Malm.

Projektet har fått namnet "När tiden stannade - livsöden och dödsögonblick i Sandby borg" och är fokuserat på den våldsamma massaker som tros ha ägt rum i borgen för över 1500 år sedan. Arbetet är uppdelat i två delprojekt. I det första delprojektet ingår fortsatta arkeologiska utgrävningar av platsen, bearbetning av fynden och en analys för att få reda på hur människorna levde och varför de dog. Delprojekt två handlar om att undersöka hur platsens historia kan förmedlas på ett etiskt sätt och vilken roll den kan spela i dagens samhälle.

Läs mer om projektet på RJ's hemsida. Vill ni veta mer om projektet kontakta Helena Victor.

Sandby borg

arkeologi