Bridging Ages expertseminarium i Sydafrika, dag 4

Sista dagen av expertseminariet bestod av en utflykt till närliggande Johannesburg och studiebesök vid olika kulturarvsinstitutioner och kulturorganisationer. Först besökte vi det numera stängda fängelset på Constitution Hill, där bland andra Nelson Mandela, Winnie Mandela och Mahatma Gandhi varit fångar. Vi blev nog alla lika berörda av de fruktansvärda förhållanden som rådde där och hur fångarna behandlades.

Sedan åkte vi vidare till Soweto, Sydafrikas största township, där vi gjorde ett kort uppehåll vid familjen Mandelas hus, som nu är ett museum.

Vi besökte vi även Hector Pieterson Museum och tog en promenad genom Orlando West, där Sowetoupproret ägde rum 1976 då flera hundra människor, framförallt skolelever, sköts ihjäl av polis. Vi hade förmånen att träffa Hector Pietersons syster, Antoinette Sithole, som också figurerar på den världsberömda bilden av sin ihälskjutna bror. Hon gav oss en guidad tur genom museet och berättade om sina upplevelser den dagen upproret ägde rum och vad som hände därefter. Otroligt stark berättelse!

I stadsdelen Kliptown i Soweto ligger The Freedom Charter Memorial. Här anordnade Bridging Ages tillsammans med kulturdepartementet i Sydafrika och Kliptown Museum en tidsresa förra året, som blev väldigt välbesökt.

Kliptown grundades i slutet på 1800-talet och bestod av informella bosättningar (husockupationer). Stora delar av Kliptown är än idag i princip en kåkstad, med hus byggda av bråte, korrugerad plåt, gamla bildäck, osv. Man har stora problem med rent vatten, elektricitet, toaletter och sopor, och här finns varken skola eller sjukvård. Sociala problem kopplade till missbruk är också vanligt förekommande. Ändå finns det en glädje och en stolthet hos befolkningen. Många vill inte flytta därifrån, trots att myndigheterna erbjuder annat boende. För dem är platsen och dess historia viktig att bevara, såväl som den känsla av samhörighet och gemenskap som uppstått bland invånarna. Här spelar alltså kulturarv roll på ett väldigt tydligt sätt. Jag hoppas att man kan hitta ett sätt att bevara platsen, samtidigt som man förbättrar levnadsstandarden för dem som bor där på ett etiskt och respektfullt sätt.

Detta var första gången jag var i Sydafrika – även om mina vänner på länsmuseet varit här flera, flera gånger de senaste tjugo åren – men förhoppningsvis inte den sista. Här finns så mycket att upptäcka och intressanta platser och berättelser att ta del av, vacker natur och trevliga människor. Vi på länsmuseet ska nu fundera på nästa steg i vår samverkan med våra sydafrikanska partners och skapa nya gemensamma projekt. Är du och din organisation intresserade av att vara med så hör gärna av er till oss!

Sydafrika

Bridging Ages