David Bowie, immateriellt kulturarv och populärkulturella utställningar

Tidigare i veckan nåddes vi av nyheten att popikonen David Bowie gått bort vid 69 års ålder efter en längre tids sjukdom. Två dagar tidigare hade han släppt Blackstar, enligt mig och många andra ett fantastiskt album och ett värdigt avslut på en imponerande karriär. Bowie är utan tvekan en av de största och mest inflytelserika popartisterna genom tiderna, såväl musik- som stilmässigt. Hans lek med identiteter, uttryck och sound har gjort avtryck på samtida och efterföljande musikgenerationer på ett betydande sätt. Så gott som alla mina favoritartister nämner Bowie som en av sina främsta inspirationskällor.

Jag fick tyvärr aldrig möjlighet att uppleva Bowie live, vilket känns oerhört tråkigt. Dock är det kanske ändå inte helt kört att få se konserter med sina bortgångna idoler. Med dagens teknik är det möjligt att skapa virtuella konserter, där artisten projiceras på scenen och ger intrycket av att spela, sjunga och dansa på riktigt (givetvis till förinspelad musik). Med tanke på vilken visionär och nyskapande artist Bowie var, så tror jag att det formatet hade passat utmärkt för hans fans.

I väntan på en virtuell Bowie-konsert finns det andra sätt att njuta av och fördjupa sig i Bowies konstnärskap. Just nu turnerar vandringsutställningen David Bowie is runt om i världen. Fram till den 13 mars 2016 finns den att beskåda på Groninger Museum i Nederländerna. Utställningen inkluderar över 300 föremål från hela Bowies karriär, exempelvis handskrivna låttexter, originalkostymer, rekvisita, foton, illustrationer och unikt konsertmaterial. Utställningen har varit en gigantisk succé och har hittills lockat ca 1,5 miljoner besökare. Den skapades av Victoria and Albert Museum och är museets mest framgångsrika utställning någonsin. Efter London har den satts upp i Toronto, São Paulo, Berlin, Chicago, Paris, Melbourne och nu alltså Groningen. Därefter ska den vidare till Tokyo.

Jag tycker mig se en generell trend att populärkulturen får ta ett allt större utrymme på våra museer. Traditionellt har museer varit en plats för finkultur, där historiska föremål, värdefull konst och exklusivt hantverk har visats upp, men de senaste decennierna har både museernas roll och innehåll förändrats för att avspegla det samtida och moderna samhället. Just museer och utställningar som fokuserar på modern popmusik tycks vara särskilt populära. Några av mina favoriter är Experience Music Project Museum i Seattle, The Beatles Story i Liverpool och Rockheim i Trondheim. Och i Sverige har vi så klart ABBA: The Museum i Stockholm.

Gemensamt för dessa museer är betoningen på lekfullhet, kreativitet och interaktivitet. Besökarna inbjuds till aktivt deltagande och medskapande genom att exempelvis få prova på att spela instrument, delta i en musikvideo, sjunga karaoke, ratta på knappar i en musikstudio eller svara på poptriviafrågor om sina favoritartister. Detta tycker jag är ett utmärkt sätt för museer att arbeta med immateriellt kulturarv. Och de museer som inte har råd med avancerad teknik och dyr utrustning kan ändå lära sig något om hur man kan intressera och engagera publiken, inte minst yngre. Nu hoppas jag att David Bowie is turnerar vidare ett tag till och snart kommer till Sverige så att vi också får klä ut oss till Ziggy Stardust och skråla med till "Life on Mars"!

museum