Kulturministern Alice Bah Kuhnke i Sydafrika

Den här veckan är Sveriges kulturminister Alice Bah Kuhnke på besök i Sydafrika. Under besöket kommer ministern att träffa kulturarbetare och aktivister, besöka kulturinstitutioner i Kapstaden och Johannesburg och ha möte med Sydafrikas kulturminister Nkosinathi Emmanuel Mthethwa.

En särskild punkt på agendan är att diskutera hur kulturarv och historia kan användas som drivkraft för samhällsutveckling och social sammanhållning. Den främsta anledningen till det är Kalmar läns museums samarbete med det sydafrikanska kulturdepartementet och det demokratiarbete som har skett tillsammans med olika organisationer runt om i provinserna.

Det är roligt att Kalmar läns museums internationella arbete också börjar få genomslag här hemma. Förhoppningsvis blir diskussionen fruktbar och öppnar upp för fler och fördjupade samarbeten mellan Sverige och Sydafrika kring dessa frågor.

Själv har jag ännu inte fått möjlighet att besöka våra sydafrikanska samarbetspartners, men en resa är planerad i slutet av mars. Det ser jag mycket fram emot!

Sydafrika